Stosujemy badanie efektywności zajęć oparte na 4–stopniowej procedurze oceny skuteczności szkoleń wypracowanej przez Danę Gaines Robinson, Jacka J. Phillipsa, Donalda L. Kirkpatricka i Roberta O. Brinkerhoffa.
Cztery stopnie procedury pomiaru efektów szkoleń:
- Krok 1 – Ocena wrażenia uczestników zajęć po odbytym szkoleniu w odniesieniu
- do kategorii istotnych.
- Krok 2 – Ocena przyswojonej wiedzy.
- Krok 3 – Ocena zdobytych umiejętności.
- Krok 4 – Analiza zwrotu z inwestycji – ROI.
Najczęściej proponujemy zastosowanie trójetapowego monitoringu efektywności szkolenia i implementowania jego treści w rzeczywiste sytuacje zawodowe uczestników zajęć (obejmującego zatem kroki 1-3 procedury Kirkpatricka-Brinkerhoffa):
- badanie poziomu wiedzy w formie pre- i post-testu
- badanie wrażenia i poziomu przydatności treści szkoleniowych – ankieta realizowana bezpośrednio po zajęciach
- diagnoza realizacji celów szkoleniowych (a szczególnie poziomu opanowania umiejętności) z nastawieniem na wyłonienie działań mogących wesprzeć lepsze wykorzystanie efektów szkolenia i dalszy rozwój kompetencji pracowników - w formie testu kompetencyjnego i/lub pracy superwizyjnej (spotkanie follow-up) nad trudnościami występującymi w realnych sytuacjach profesjonalnych